M. Hoppe

Biografi

Micaela Hoppe (f. 1965) växte upp i Jakobsberg utanför Stockholm. Sedan 1996 bor hon i Västra Ämtervik mitt i Värmland. Som tonsättare är hon autodidakt och hon har genom åren åtskilliga kompositioner bakom sig, särskilt inom det klassiska området. Vid 19 års ålder uruppfördes "Scirocco" - hennes första stycke för symfoniorkester.

 

Inför Bergslagens Kammarsymfonikers sommarkurs 2007 skrev hon blåsarkvintetten "Dagg och regn". Den spelades på Fredrikshavns kammarmusikfestival i Danmark senare samma år och fick där ett varmt mottagande. Flera ditresta blåsarensembler tog upp den i sin repertoar.


Årets tonsättare

2008 blev hon utsedd till Årets tonsättare av Bergslagens Kammarsymfoniker, vilket bl.a. innebar uruppförande av  "Hav" för stor symfoniorkester. Detta blev också startskottet för tonsättarkarrären. Sedan 2008 har åtskilliga orkester- samt kammarmusikverk från hennes hand sett världens ljus.


Filmmusik

2012 beviljade Tillväxtverket stöd för utveckling av hennes verksamhet gentemot filmmusik, vilket innebar ytterligare ett fokus i verksamheten.

 

Samarbeten med filmaren Evelyn Frankel visades upp i april 2014 i film- och musikutställningen Frankel & Hoppe. Konstinstallationen "Okänt land" visades då som work-in-progress. Med stöd av Region Värmland Kultur och i samarbete med Konstfrämjandet Värmland kunde den sedan färdigställas och fick i mars 2016 officiell premiär på Värmlands Museum.

 

I Solisti Veneti

Av 140 bidrag av kvinnliga tonsättare från 26 olika länder valde den framstående italienska kammarorkestern I Solisti Veneti att uruppföra Micaelas "Blå berg skimrar i motljus" på internationella kvinnodagen 8 mars 2016 på sin hemmascen i Padova, Italien. Händelsen uppmärksammades i radio, tv och tidningar.

 

2016 och framåt

I november 2016 fick Micaela Hoppe ett stipendium från Bengt Axelssons kulturfond med motiveringen: "För sin konst att förvandla Värmland till skön musik". Stipendiaterna utses av föreningen Värmlandslitteratur.

 

Mellan 2016 och 2019 har hon arbetat i ett större projekt tillsammans med den norske tonsättaren /violinisten Lars Audun Hadland där de tillsammans tonsätter Dantes Den gudomliga komedin på originalspråket italienska. 


För närvarande samarbetar hon bl.a. tillsammans med dramatiker Christoffer Bocker i ett musikdramatiskt verk för fem sångsolister, två körer och ensemble. 


(September 2021)

I media

P2 Klassisk morgon 2016-03-07:

Direktsänd intervju inför italienska kammarorkestern I Solisti Venetis uruppförande av hennes verk 'Blå berg skimrar i motljus' i Padova. Länk till intervju.

SVT Nyheter Värmland 2016-03-08:

Nyhetsinslag om Micaela Hoppe och hennes  'Blå berg skimrar i motljus' som uruppförs av I Solisti Veneti.

Länk till TV-inslaget.

P4 Värmland 2016-03-08:

Intervju med Micaela Hoppe inför I Solisti Venetis uruppförande av hennes verk, om hennes egen bakgrund som tonsättare, samt om kvinnliga tonsättares situation idag. Länk till intervjun.

Norrbottens-kuriren 2010-10-11, I en gåtfull tid:

 "Stycket och tonsättaren var en trevlig bekantskap för mig. Med ett traditionellt tonspråk får hon musiken att naturligt fortskrida i nya idéer som tar över efter varandra. Det är som om musikens inre sammanhang får det hela att hålla ihop. Fascinerande!"

( Länk till recensionen.)

Dala-demokraten 2009-05-25, Till klarhet:

"Micaela Hoppes musik är uttrycksfull och känslostark. Det är inte ofta man hör nyskriven musik med sådan melodisk spänst som denna. Instrumentationen är säkert gjord, och orkesterns återkommande motoriska driv kontrasterar här fint mot solisten..."

Nya Ludvika Tidning 2008-07-21, Hav:

"Stycket speglar havets olika karaktärer och är traditionellt noterat i stämmor och partitur. Det finns en jämn och stabil puls genom de olika skeenden som skildras och klangbilden är stundtals väldigt traditionell för att sekunden efter vara av det moderna slaget. Anmälare medger gärna att stycket väcker nyfikenhet och tankarna fanns på hur detta skulle kunna lanseras så att andra symfoniorkestrar får en möjlighet att spela det.

 

De lugna, stillsamma partierna ger just det lugn som ett stilla hav kan ge medan de mer stormiga avsnitten är mäktiga. Här rullar vågorna fort och starkt mot land och orkestern lyckas verkligen skapa den rätta känslan."